Seizoensblik

Onder de titel Seizoensblik presenteert Het Behouden Blik de 'vaste' wisselexpositie. Gemiddeld 3 tot 4 keer per jaar wordt een ander deel van de verzameling nader belicht, van verhaal voorzien en in woord en beeld aan u voorgesteld.

 

Bolletje beschuit


De oorsprong van de Bolletje beschuit ligt in 1867 als Albertus Antonius ter Beek een bakkerszaak koopt in Almelo voor zijn dan 24 jaar oude zoon. Gerardus Johannes is dan net getrouwd en bakt er iets goeds van.

Rond 1900 telt de zaak al dertien personeelsleden. In 1927 neemt zoon Bernard de zaak over. Bernard is een ondernemer en gaat de boer op om de beschuit aan bakkers te verkopen. Het bakken van beschuiten is een specialisme en is arbeidsintensief. Ter Beek’s Eierbeschuit is een kwalitatief goed en verantwoord alternatief. Met de bakfiets komt hij tot in Deventer terwijl zijn vrouw de winkel in Almelo runt. Aan kruidenierswinkels werd niet verkocht.

De achterkleinkinderen bouwen vervolgens het bedrijf na de Tweede Wereldoorlog verder uit en introduceren in 1952 de naam Bolletje. Omdat deze zelfde bakkers in de loop van de tijd liever geen beschuit meer verkochten met de naam van een andere bakker erop werd in 1952 het A-merk en de naam Bolletje geïntroduceerd, geïnspireerd op de ‘beschuitbollen’ die uit de oven kwamen.

Bolletje beschuit spaarkaart buitenkantbolletje beschuitbussen set van drie

 

De vijf broers Ter Beek die aan het roer van de in 1954 gebouwde beschuitfabriek staan, de bakkerij is een fabriek geworden, voorzagen een verschuiving in de afzetmarkt. De supermarkten zouden meer en meer de bakkers verdringen als verkooppunt voor de beschuiten. De broers geloofden in hun eigen kunnen op het gebied van kwaliteit, efficiency en reclame en zorgden voor een donderslag in bakkersland toen de Bolletje beschuiten voortaan ook bij de kruideniers verkrijgbaar zouden zijn.

De visie bleek juist, want tegenwoordig wordt 90% van de beschuiten bij de supermarkt gekocht. Overigens wordt meer dan 50% van alle beschuit nog altijd in Almelo gebakken.

Dat het merk Bolletje binnen vijf jaar al marktleider werd was vooral te danken aan de inzet van het machtige wapen van de reclame. Altijd opvallend, en met een tikje humor. Overigens is Bolletje de laatste beschuitbakker die fabrikant wordt. In de jaren ’50 kent ons land ruim twintig beschuitfabrieken.

Als in de jaren ’70 de vierde generatie de scepter zwaait volgt uitbreiding van het bedrijf door overnames, zoals in 1975 de overname van Arks bakkerijen uit Heerde, gevolgd door uitbreiding van het assortiment met bijvoorbeeld het Bolletje roggebrood. Ik wil Bolletje wordt in de jaren ’80 opgevolgd door Boer – Bakker – Bolletje. Beiden zijn inmiddels niet meer weg te denken uit onze samenleving.

De Fabeltjeskrant 50 jaar

 

Bolletje beschuitbus meneer De UilBolletje beschuitbus meneer De UilBolletje beschuitbus meneer De Uil

Op 29 september van dit jaar is het precies 50 jaar geleden dat De Fabeltjeskrant voor het eerst werd uitgezonden op de Nederlandse televisie. Leen Valkenier was het brein achter de serie. Hij liet zich inspireren door personages uit de Rotterdamse wijk Vreewijk. Wie kent niet nog de karakters Bor de Wolf, Lowieke de Vos, meneer de Raaf en de dames Ooievaar en Mier? De serie was bedoeld voor de kleuters, de kijkbuiskinderen, maar was door de toespelingen op de Nederlandse politiek voor volwassenen minstens zo leuk om te kijken. De serie werd een van de best bekeken formats van die tijd met één tot twee miljoen kijkers per dag.

De eerste serie werd vertoond tussen 1968-1974. De tweede spiksplinternieuwe serie volgde tussen 1985-1989, gemaakt door de vader van Robert de Levita, en tot slot zond RTL de serie uit tussen 1992 en 1996. Bijzonder detail is dat er in deze laatste serie sluikreclame ingeschreven werd. Zo sluit en Ed en Willem Bever in één van de afleveringen een schotelantenne aan zodat ze RTL4 kunnen ontvangen. Ter gelegenheid van het 50 jarig bestaan van De Fabeltjeskrant wordt nu door Robert de Levita zelf gewerkt aan een serie nieuwe afleveringen in 3-D.

Jarenlang ging bijna ieder Nederlands kind naar bed met de zin: 'En dan nu maar knus naar jullie warme nestjes....en denk erom: oogjes dicht en snaveltjes toe'. Het is dan ook niet verwonderlijk dat rondom dit in 2005 verkozen beste kinderprogramma van de twintigste eeuw een ruim assortiment aan promotie-, weggeef- en reclameartikelen ontwikkeld is.

 Bolletje beschuitbussen Fabeltjeskrant 1 Bolletje beschuitbussen Fabeltjeskrant 2

 

Ook Bolletje omarmde De Fabeltjeskrant en bracht een serie beschuitbussen op de markt waarop de bekendste figuren uit het programma staan afgebeeld.

Er wordt dit jaar op verschillende plaatsen in Nederland aandacht besteedt aan de vijftigste verjaardag van dit succesvolle programma. Natuurlijk doen wij daar graag aan mee en laten een bescheiden serie artikelen zien in ons Seizoensblik van deze zomer.

Dit Seizoensblik is te zien tot en met donderdag 16 augustus 2018.

 

Bron:         Fabeltjeskrant beste kinderprogramma 20e eeuw. Trouw (3 september 2005)
                   Fabeltjeskrant keert terug, bijna 50 jaar na eerste uitzending.  Algemeen Dagblad (1 november 2017)
                   https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Fabeltjeskrant
                   https://bolletje.nl/over/de-oorsprong/

 

Het Behouden Blik
Hoofdstraat 99
9982 AC Uithuizermeeden
www.hetbehoudenblik.nl


met aandacht vergaard, een kijkje waard!



 vind ons leuk en blijf op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen via:      hetbehoudenblik

 

(Naar boven)