Blik in 't rond

duitse_vlagEngelse_vlag

 

Welkom in dit kleinste museum van Noord Nederland waar het motto vooral is:
“Groot zijn in klein blijven!”

 

Bij binnenkomst overheerst in eerste instantie de blik van herkenning.
Maar als u de tijd neemt, al dan niet onder het genot van een kopje koffie of thee, zal het Blik u een geheel eigen verhaal laten zien wat veel verder reikt dan de eerste blik doet vermoeden.

Het is vooral dit verhaal wat de verschillende blikken en verpakkingen u vertellen wat deze verzameling zo uniek maakt. Om u een indruk te geven wat er allemaal in 'Het Behouden Blik' te zien is volgt hier een kleine impressie.

De Gruyter

Met de blikken van De Gruyter is het allemaal begonnen ergens aan het begin van de jaren ’70 van de vorige eeuw. U ziet hier het eerste blik uit de verzameling, gekregen van oma die liever de nieuwe voorraadbussen in de knalkleuren van die tijd op de plank had staan. Tussen de vele blikken staat bovendien het bekende De Gruyter servies, maar ook de chocoladekan en de verschillende cadeautjes van het “snoepje van de week”.

Kent u nog de slogan: En betere waar en 10% alleen de Gruyter!

Van Houten’s cacao

Op 15 april 1815 vraagt Casparus van Houten toestemming om een 'chocolaatfabriq' op te richten. Op 4 april 1828 verkrijgt zoon Coenraad Johannes van Houten het door Koning Willem I verleende octrooi op het door hem uitgevonden procédé voor het verkrijgen van oplosbare cacao in poedervorm.

Van HoutenVan Houten Cacao was zijn tijd al ver vooruit met veel aandacht voor reclamecampagnes. Een van de slogans was:

'Van Houten's cacao
beste en goedkoopste
in het gebruik'
.

Bijzonder om naast de ondernemersgeest ook te kijken naar de vormgeving van de verschillende blikken en reclameposters. Steeds in de geest van de tijd waarin ze werden uitgegeven en steeds met veel aandacht en zorg gemaakt door gerenommeerde kunstenaars.

 

 Van NelleVan Nelle 

Voor ieder herkenbaar zijn de grote rood/gele winkelblikken van Van Nelle. Ontworpen door Jac. Jongert hebben ze jarenlang het straatbeeld bepaald. Van Nelle had niet alleen aandacht voor de verpakking van haar producten, maar voorzag ook de openbare ruimte veelvuldig van hoogwaardige reclame-uitingen. Het is goed hierbij te bedenken dat in 1930 toen de rood/gele blikken voor het eerst gelanceerd werden het publiek ze vreselijk lelijk vond. Men moest duidelijk wennen aan de overgang van art nouveau naar nieuwe zakelijkheid.

Verder is er in Het Behouden Blik volop gelegenheid nog weer even terug in de huid te kruipen van de beroemde kabouter Piggelmee.
We kunnen ons afvragen wie wie nu groot gemaakt heeft: Piggelmee Van Nelle of juist andersom?

 

California California

Onvoorstelbaar groot is de hoeveelheid serviesgoed die door California soepen is uitgegeven. Van de fabriek in Harderwijk hebben wij een folder weten te bemachtigen waarin precies staat vermeld welke soorten serviesgoed er geproduceerd zijn en tegen hoeveel gespaarde vlaggetjes de artikelen te verkrijgen waren. Voor een gemiddelde soepterrine moesten al gauw 72 vlaggetjes gespaard worden!

Verkade

Wie kent ze niet? De gele beschuitbussen van Verkade met de Oost-Indische kers erop afgebeeld. Ontworpen door Cees Dekker waren ze meer dan 25 jaar lang een zeer succesvol reclame artikel. Bijzonder aan deze blikken is dat ze in nooit in reproductie genomen zijn. Heb je een dergelijke Verkade beschuitbus, dan is het altijd een origineel exemplaar. De handtekening onderin het blik verraad het moment van produceren.

Uiteraard ontbreken in de verzameling ook de plaatjesalbums en de bekende nachtlichtjes niet, uit de tijd dat “Geluk heel gewoon was”.....

VerkadeTiktak












 

Tiktak 

De Groninger koffiebranderij K. Tiktak, gevestigd aan het Damsterdiep in Groningen is vooral bekend geworden van de TikTak’s namiddag thee in de sprekende gele verpakking met de haan. Drinkt u koffie of thee in Het Blik, dan is de kans groot dat u de zachte smaak van deze enige nog overgebleven van oorsprong Groninger branderij herkent.

Een uniek reclame instrument waren de zogenaamde TikTak shows die van 1949 tot 1970 de drie Noordelijke provincies werden gehouden. Jean en Joop Kok (en familie) stelden in opdracht van het bedrijf jaarlijks een show samen waarin de meest vooraanstaande artiesten acte de présence gaven. Via het spaarpuntensysteem (de tiktakjes) kon het entreekaartje bij elkaar gespaard worden, al dan niet met bijbetaling. Een uitgelezen kans op een avond uit in de eigen omgeving.

DrosteDroste 

Over de firma Droste zijn in totaal drie gedenkboeken geschreven, die alle drie in het museum aanwezig zijn. Vooral het boekje van Jan Feith met illustraties van Jo Spier is zeer bijzonder.

Toch geldt ook hier dat iedereen wel bekend is met de wereldberoemde verpleegsterscacao. De kartonnen bonbondozen kunnen nog regelmatig op rommelmarkten worden gevonden. In Het Behouden Blik beschikken we inmiddels over een zeer respectabel aantal verschillende dozen.

Douwe Egberts 

De producten van Egbert Douwes ofwel Douwe Egberts zijn in ruime mate in de collectie opgenomen, waarbij onze dank ook uitgaat naar het bedrijfsbureau van Sara Lee/De te Utrecht, van wie wij verschillende zaken hebben mogen ontvangen voor de verzameling, waaronder het Flip- en Flap spel van Daan Hoeksema (uitgegeven rond 1930).

Douwe Egberts

Alle aanwezige plaatjesalbums van DE zijn compleet en bij elkaar gespaard/gegeten door Rinus Hollebrandse, voorzitter van de Stichting Het Behouden Blik. Na Kleurenvlucht (1948) en de albums over Indië, is in 1954 het eerste landenalbum Australië uitgegeven. Een serie die in 1965 werd afgesloten met het album Griekenland.

In Het Behouden Blik is veel materiaal aanwezig over de spaarwoede van de Nederlanders. Zegeltjes werden geplakt, vlaggetjes gespaard, punten verzameld, zowel voor de eigen cadeaus als voor de penningmeester van de vereniging (Broekema's koffie en thee). Maar het bedrijf wat deze spaarwoede bij uitstek heeft uitgewerkt en de bedenker is van de Geschenkenwinkels is toch DE. Uiteraard is ook het overbekende serviesgoed in Het Behouden Blik aanwezig.

Tot slot

Deze blik in ‘t rond geeft uiteraard maar een kleine inkijk in de verzameling. De seizoensblikken geven meer achtergrond informatie, maar uiteraard bent u van harte uitgenodigd eens zelf een blik te komen werpen op de volledige verzameling!

 

(Naar boven)